درآمدزایی با گردشگری زمستانی
درآمدزایی با گردشگری زمستانی
در سال های گذشته متاسفانه درآمدزایی از طریق سرمایه گذاری بر گردشگری زمستانی مورد توجه مسئولین امر نبوده و یک فرصت استثنایی برای استانمان نادیده گرفته شده است.

برخلاف تصور بسیاری از مردم زمستان پایان گردشگری نیست. با شروع این فصل سرد سال جاذبه های جدید گردشگری نیز جان می گیرند. شاید دیگر شاهد طبیعت سرسبز و هوای گرم و معتدل نباشیم اما بارش برف می تواند جایگزین زیبایی برای طبیعت سبز تابستان باشد. با اینکه ورزش های زمستانی و گردشگری این فصل هزینه ای بیشتر از سایر فصول سال دارد اما می توان با یک برنامه ریزی صحیح روزهای به یادماندنی برای خود و خانواده ثبت کرد. خوشبختانه استان آذربایجان شرقی یکی از استان هایی است که زمستان کاملی داشته و به علت کوهستانی بودن دارای مکان های خوبی برای گردشگری زمستانی و ورزش های این فصل سرد سال است. متاسفانه درآمدزایی از طریق سرمایه گذاری بر گردشگری زمستانی در سال های گذشته مورد توجه مسئولین امر نبوده و یک فرصت استثنایی برای استانمان نادیده گرفته شده است.

 

پیست اسکی کهسنال پیام

پیست اسکی پیام که در شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی واقع است، یکی از جاذبه های منحصر به فرد برای جذب علاقمندان به ورزش‌های زمستانی و طبیعت گردان است. این پیست اسکی در دامنه کوه میشو و مابین دو شهر صوفیان و مرند واقع شده است. منطقه پیام یکی از مناطق زیبای گردشگری در فصل تابستان نیز محسوب شده و معمولا خانواده ها برای استراحت در دامان طبیعت و کوه پیمایی به این منطقه می روند. در فصل زمستان نیز این کوه تبدیل به یک پیست اسکی می شود. روستای پیام با دارا بودن جاذبه‌های زیبای تاریخی و طبیعی از دیرباز مورد توجه ورزشکاران و علاقمندان به طبیعت بوده است.

این منطقه از سالیان بسیار کهن نیز دارای اهمیت بوده است. کاروانسرای‌ موجود در منطقه پیام نیز حکایت از تعلق آن به دوره مغول و صفویه دارد که ازمهمترین تاسیسات میان راهی‌ این محور به شمار می آید. بنای‌ قدیمی‌ این کاروانسرا که در فاصله ۵۴ کیلومتری‌ تبریز به مرند قرار گرفته است به علت شرایط سخت اقلیمی‌، تسلط ماشین بر جاده ها دجار آسیب دیدگی هایی شده بود که در سالهای اخیر توسط مرمتگران بازسازی و احیا گردید و به عنوان یکی از ۹۹۹ کاروانسرای موسوم به شاه عباسی، امکان بازدید برای عموم را داراست.

همچنین پیست اسکی پیام نیز که از قدیمی ترین پیست های موجود در کشور است با توجه به موقعیت مناسب اقلیمی، زمستان‌های‌ سرد و برف گیر و داشتن پیست اسکی‌ خوب، سالانه عده کثیری‌ از گردشگران داخلی‌ و خارجی‌ را جذب می کند و می توان بیش از این بر جذب گردشگر توسط این منطقه امیدوار بود. این پیست اسکی ۵ ماه سال برف دارد و برنامه های خاصی نیز در این منطقه انجام می گیرد که از آن جمله می توان به جشنواره سالانه آدم برفی اشاره کرد.

 

پیست اسکی جدید سهند

پیست اسکی سهند  در ۳۹ کیلومتری جنوب شرقی شهر تبریز قرار گرفته است  که حدود ۴۰ دقیقه از این شهر فاصله دارد. این پیست که این روزها در حال تجهیز است، به زودی دارای ۱۲دستگاه بالابر، هتل پنج ستاره و سه ستاره، مجموعه های آپارتمانی، ویلایی و اماکن ورزشی خواهد شد و امید است که تبدیل به یکی از مجهزترین پیست های اسکی ایران و خاورمیانه شود. در حال حاضر دو بالابر تله اسکی به طول ۱۲۰۰متر و دو دستگاه مبتدی به طول ۱۰۰متر در این پیست وجود دارد و شما می توانید در شش ماه از سال از برف های این پیست برای اسکی استفاده کنید. عمق برف های پودری این پیست گاهی تا ۴متر می رسد اما با این حال، این پیست بهمن گیر نیست و فضای مناسبی برای انجام هر گونه ورزش زمستانی دارد.

نزدیک بودن این پیست به تبریز آن را به عنوان گزینه اول گردشگری زمستانی این شهر تبدیل کرده است. به طوری که بسیاری از مشتریان دائمی پیست اسکی پیام مسیر خود را به طرف پیست اسکی سهند تغییر داده اند. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده انواع مسابقات ملی و بین المللی در این پیست انجام خواهد شد و همین می توان باعث توسعه بیشتر این منطقه شود.

 

زیباییهای زمستانی سرعین

سرعین با اینکه به استان اردبیل تعلق دارد اما یکی از مسیرهای اصلی گردشگری برای آذربایجانی هاست. شاید بسیاری این شهر را به عنوان یک شهر تابستانی بدانند و زمستان را برای سفر به آن شهر مناسب ندانند اما باید گفت زمستان سرعین زیباتر است و کسانی که این شهر را در فصل های مختلف سال دیده اند به این نکته اشاره می کنند. آب های گرم این شهر به عنوان نعمت های خدادادی و بخاری که در زمستان ها شهر را فرا می گیرد زیبایی خاصی به این شهر توریستی می دهد. همچنین وجود پیست اسکی در کنار شهر نیز یکی دیگر از دلایل رفتن گردشگرهای زمستانی به این شهراست. خوردن آش دوغ در سرما و خیابان های برف پوش شهر بعد از یک شنای حسابی در استخرهای آب گرم لذتی دارد که در تابستان نمی توانید به آن برسید.

 

  • نویسنده : مریم چرخ انداز