آذربایجان شرقی یکی از استان‌های سالمند کشور است
آذربایجان شرقی یکی از استان‌های سالمند کشور است
آذربایجان شرقی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی، جوان‌سازی جمعیت را یکی از مهم‌ترین مباحث کشور عنوان کرد و گفت: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های سالمند کشور است و با روند کنونی، نرخ رشد جمعیت استان در سال ۱۴۱۵، صفر و در سال ۱۴۲۰ منفی خواهد شد.

تراب محمدی پنجشنبه هشتم دیماه، در نشست اعضای شورای اداری استان آذربایجان شرقی با موضوع «چرایی و چگونگی عملیاتی کردن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» افزود: معضل کاهش جمعیت تنها عامل اقتصادی ندارد، بلکه باید باورها و سبک زندگی عوض شود؛ به همین دلیل کارهای فرهنگی در این حوزه اهمیت پیدا می‌کند و در سطح کشور نیز برای برنامه‌های فرهنگی و توجیهی برای مدیران کشوری و استانی برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید متوجه عمق این فاجعه باشند، افزود: ما در استان آذربایجان شرقی به خاطر موقعیت جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی خاص بیش از سایر مناطق کشور نیازمند اصلاح ساختار جمعیت و افزایش نرخ رشد جمعیت هستیم.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه این استان رتبه سوم کشور از نظر سالمندی را دارد، گفت: ۱۲ درصد جمعیت استان سالمند هستند و نرخ موالید استان از سال ۱۳۹۱ به این طرف مرتبا کاهش داشته است.

زهرا کوهی افزود: نرخ ازدواج نیز نسبت به سال ۱۳۹۱، با کاهش ۱۰ درصدی و نرخ طلاق با افزایش ۸ درصدی روبرو بوده و بر اساس این آمارها ما با بحران جمعیت مواجه هستیم.

وی در تشریح اقدامات انجام یافته در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان، گفت: براساس ماده ۴ این قانون مبنی بر اختصاص زمین به والدین دارای ۳ فرزند و بیشتر، تاکنون ۱۸۷۶ مورد ثبت نام در استان انجام شده که ۲۶۳ مورد آن تایید شده و ۶۵ مورد در مرحله واگذاری است.

کوهی درخصوص تسهیلات فرزندآوری نیز گفت: در سال گذشته ۲۵ هزار مورد تسهیلات در استان پرداخت شده که آمار نسبتا خوبی است؛ برای زوجین نابارور نیز در سال گذشته و امسال، ۶۰۷ مورد تسهیلات پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: وظایف همه دستگاه‌ها در بحث قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشخص شده و نحوه اجرای این قانون در استان رصد می‌شود و انتظار داریم که دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند.

کوهی همچنین از تدوین برنامه اقدام و عمل استان در حوزه جمعیت خبر داد و گفت: این برنامه در چهار محور جبهه‌سازی، هوشیارسازی، توجه به زیرساخت‌ها و اصل بحران جمعیت و حل اساسی و راهبردی مسأله فرزندآوری تدوین شده است.