ابداع کننده خط هوالجمیل و سبحان
ابداع کننده خط هوالجمیل و سبحان
مهرداد محمدپور که الان پیشوند سبحان نیز به نامش افزوده شده، دانشجوی رشته هنر و کامپیوتر است. او در سال68 در تبریز متولد شده است.

مهرداد محمدپور که الان پیشوند سبحان نیز به نامش افزوده شده، دانشجوی رشته هنر و کامپیوتر است. او در سال۶۸ در تبریز متولد شده است. باورش سخت است  این جوان تبریزی در رشته‌های هنری نقاشی خط، خوشنویسی، گرافیک، کاریکاتور، طراحی، طراحی دکور، نگارگری، تذهیب، عکاسی، تایپوگرافی، انیمیشن و تصویرسازی بدون اینکه استاد یا معلمی داشته باشد، فعالیت می‌کند و در همه این زمینه‌ها کارنامه موفقی داشته است. اگر فعالیتهایش در زمینه های علمی و ورزشی را هم به فعالیت‌های هنری اش اضافه کنیم. ضمن اینکه فعالیت‌های ورزشی از جمله کسب مقام اول فوتسال کشوری و کسب گواهینامه رشته شن ذن کای کان و فعالیت در رشته‌های ورزشی چون پاراگلایدر، پرش با چتر، بدنسازی، طناب زنی، دوچرخه سواری، کنگ فو، کاراته، کیوکوشین، تکواندو، تیراندازی، پرش و پرتاب نیزه را نیز به همه افتخارات علمی و هنری اش اضافه کنید. او در حال حاضر دیپلم افتخار استادی  گرایش های نوین و نقاشی خط را دارد و مصاحبه ما با او فقط به دلیل ابداع  و رونمایی از نقاشی خط هوالجمیل ترتیب داده شده است.

 

از کی به این رشته هنری علاقمند شدید؟

در کودکی حتی وقتی به مهمانی می‌رفتیم همراه خودم دفتر نقاشی داشتم که مثلا اسم خودم در انواع شکل‌ها ترسیم می کردم.

 

در ابتدا برایمان تعریفی از نقاشی خط  بگویید؟

دو نوع نقاشی خط داریم. در نوع اول با استفاده از خط‌های خوشنویسی مثل نستعلیق، ثلث،سفیر و معلی که با رنگ همراه شده و با کاربرد قواعد خاص مثل کششی که در آخر کلمات ایجاد می‌کنند این نوع نقاشی خط  شکل می گیرد. نوع دوم نقاشی خط تصویر سازی با کلمات است که هوالجمیل نیز جز این نوع می باشد.

 

ابداع نقاشی-خط هوالجمیل چگونه شکل گرفت؟

همیشه می‌خواستم کار متفاوتی انجام دهم و هدفم این بود که خط ابداعی ام ظاهر زیبایی داشته باشد.به همین خاطر همیشه تحقیقات هنری ام ادامه داشت و به طور گسترده مطالعه می‌کردم تا اینکه به لطف خداوند بعد از پنج سال مطالعه مداوم برای اولین بار در نمایشگاه قرآنی و در حال و هوای قرآنی نقاشی خط هوالجمیل کلید خورد. البته قبل از آن فرم‌های اولیه خط سبحان را کار کرده بودم. به نظرم در مورد خط عربی کشش ابداع خط‌های جدید وجود دارد و در آینده خط‌های جدیدی هم به وجود خواهد آمد. مطمئناً من و آقایان آریامنش و عدنی آخرین نفراتی نیستم که خط جدیدی ابداع کرده ایم.

 

از ویژگی‌های نقاشی خط هوالجمیل برایمان بگویید؟

در هوالجمیل انواع ترکیبات خط وجود دارد. در این خط کلمات درشت و ریز در کنار هم به کار رفته‌ است. در‌ واقع هوالجمیل خطی کاملاً آزاد و انعطاف پذیر است چون می‌تواند در قالب خود همه خط ها را جای دهد و با استفاده از قوس های دلخواه که  مورد نیاز تصویرسازی است، استفاده شود و  به شکل نقاشی پرندگان، درختان و طبیعت در آید. این خط قابلیت تحریر قرآن و حروف فارسی را دارد.

 

در مورد خط سبحان خط ابداعی جدیدتان که هنوز رونمایی نشده است، بیشتر توضیح دهید؟

دلیل اینکه برای تکمیل خط سبحان تلاش می‌کردم این بود که به تهران می‌رفتم و استادان بزرگ خوشنویسی را ملاقات می کردم. سبحان فرم خاصی دارد و چهارده نوع خط سبحان وجود دارد.

مثلاً برای نوشتن بسم الله انواع «ب» وجود دارد. تقریباً حدود هفت سال است که برای تکمیل این خط تلاش کرده ام. از انجمن‌های خوشنویسی و استادان خوشنویسی تاییده ای دارم که خط سبحان بزرگترین و کاملترین خط دنیای اسلام است. نام سبحان را از ذکر سبحان الله انتخاب کرده ام. در این خط ترکیب بندی های جدیدی به کار رفته است که تا به حال وجود نداشته است مثلاً در ترکیب «الف» و «لام» تقریباً بیست ترکیب جدید وجود دارد.

 

فقط با مطالعه به این ابتکارات رسیده اید؟

بله فقط مطالعه. از طریق اداره ارشاد مجوز گرفتم تا بتوانم آثار موزه های قرآنی و کتابت را از نزدیک ببینم و حتی برای مطالعه بیشتر نسخ خطی از مسئولین موزه درخواست کپی آن را می کردم. ضمن اینکه تصمیم برای این کار را در حال و هوای قرآنی گرفتم و همین باعث شد بسیاری از فرم‌ها را در خواب و در شب زنده داری های قرآنی و در حالت مکاشفه ببینم.

 

نمایشگاه نقاشی خط هوالجمیل را برگزار کردید از استقبال و برگزاری نمایشگاه راضی بودید؟

استقبال خوب ولی راضی کننده نبود. متأسفانه در تبریز چنین نمایشگاههایی مورد استقبال قرار نمی گیرد. در حالی که بنده همیشه نمایشگاههایم را در حد بین‌المللی برگزار می کنم. در تهران هم نمایشگاه داشتم که مورد استقبال قرار گرفت. قرار است در دوبی هم نمایشگاه برگزار کنم.

 

برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟

در آینده کتاب آموزشی سبحان رونمایی خواهد شد. خط‌های جدیدم از جمله سبحان، دو ثلث، قدوس و بدیع رونمایی خواهد شد. البته نمی‌خواهم سبحان به این زودی رونمایی شود چون می‌خواهم بعد از تکمیل شدن و بدون ایراد رونمایی شود.

  • نویسنده : علی فرهاد