اندیشه جزو تبریز است
اندیشه جزو تبریز است
در روهای گذشته پیام های متعددی از اهالی شهرک اندیشه به بوراپرس رسیده است که از اخذ عوارض در اتوبان تبریز-سهند گلایه دارند.

سابق بر این تبریزی ها نسبت به خرید ملک مسکونی در مناطق حومه شهر مقاوم بودند و تبریز را در محله های اطراف بازار خلاصه می کردند. همین نگاه موجب شد پدران و پدربزرگ های ما‌ از تشکیل شدن محلاتی مثل زعفرانیه و بعد ها شهرک باغمیشه و بسیاری از شهرک‌های اقماری تبریز استقبال نکنند.
اما بعد از دهه ۷۰ با صعود قیمت مسکن و رونق گرفتن ساخت و ساز و توسعه شهر، نگاه تبریزی ها به شهرک‌های جدید تغییر کرد تا جایی که امروز از نظر عموم مردم، مناطقی که در حومه تبریز قرار دارند از نظر شاخص های سکونت ارزشمند تر از محلات مرکزی است.
در مورد مناطقی مثل شهر سهند، شهرک اندیشه و سایر شهرک هایی که دسترسی آنها به مرکز شهر از طریق اتوبان صورت می گیرد، ساکنین معضل رفت و آمد را در نظر می گیرند و با علم به طولانی بودن مسیر دسترسی در این مناطق ساکن می شوند.از این رو مشکل طولانی بودن مسیر بین محل کار و زندگی، برای ساکنین شهر سهند و اهالی شهرک اندیشه یا خاوران و مرزداران، حل شده است و با مسافت طولانی کنار آمده اند. تنها خواسته آنها مسیری استاندارد با آسفالت مناسب، روشنایی کافی و امنیت است.
اتوبان تبریز سهند ساخته شد تا این خواسته را محقق کند اما این اتوبان برای مدتی طولانی نیمه کاره رها شد. سپس با نواقصی افتتاح شد و به مرحله بهره برداری رسید تا اینکه اخیرا نصب جایگاه اخذ عوارض از خودروهای عبوری موجب اعتراض مردم این مناطق شد.
اخذ عوارض در آزادراه یکی از متداول ترین اقدامات برای بازگشت سرمایه به حساب می‌آید اما این اتوبان تامین کننده مسیر دسترسی اهالی مناطقی از تبریز به مرکز شهر است و ساخت آن به عنوان تکلیفی بر دوش مسئولان بود و روا نیست امروز ساکنین محلاتی از شهر برای خروج از خانه و رسیدن به محل کار و شب هنگام برای بازگشت به کاشانه خود عوارض بپردازند.
جلوه اخذ عوارض از شهروندان محله اندیشه و سهند آنچنان نازیبا بود که حتی موجب شد امام جمعه تبریز واکنش نشان دهد و خواستار لغو اخذ عوارض شود.
با وجود اعتراض مکرر اهالی و درخواست پیمانکار برای رسیدن به حق و حقوق خود نمایندگان مجلس به این مساله ورود کردند و سه منبع برای جبران هزینه پیمانکار پیشنهاد شد که باید به تصویب مجلس برسند.
بوراپرس روز گذشته به درخواست شهروندان مساله اخذ عوارض از اهالی شهرک اندیشه، شهر سهند و شاغلین در کوی صنعتی شهید سلیمانی را از نمایندگان شهر در شورای ششم پیگیری کرد. به گفته اکثر اعضای شورا جدیت در این مطالبه منجر به قطع اخذ عوارض شده است. رسول برگی ریاست شورای ششم وعده خود را وعده مسئولان شهر دانست و گفت اهالی این مناطق حداکثر تا یک ماه دیگر عوارض نمی پردازند.

  • نویسنده : فائزه صدر