ششمین شورای شهر تبریز؛ شورایی برای اصولگرایان
ششمین شورای شهر تبریز؛ شورایی برای اصولگرایان
چند روزی است که تبریز اعضای ششمین شورای شهرش را شناخته است. با توجه به جو عمومی و به دلیل انفعال اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات شورای شهر تبریز، انتشار لیست ۱۳ نفر عضو شورای ششم که گویی از لیست ائتلاف های اصولگرایان تبریز کپی شده ، شهروندان را متعجب نکرد.
همه ما انتظار داشتیم در این دوره اصولگرایان بر صندلی‌های شورای شهر تکیه بزنند. اما در بین سیزده منتخب شورای ششم نام افرادی به چشم می‌خورد که کمترین تخصصی در حوزه‌های مرتبط با مدیریت شهری ندارند و مردم شهر پیش از این هیچ شناخت و اقبالی نسبت به آنها نداشتند. انتخاب این افراد طی روندی کاملا جناحی و سیاسی و به دلیل‌ حضورشان در لیست اصولگرایان صورت گرفت. بوراپرس به بررسی پیشینه اعضای ششمین شورای شهر تبریز و نحوه شرکت آنها در انتخابات می‌پردازد:
حکیمه غفوری:
حکیمه غفوری رای اول مردم تبریز در این انتخابات بود. انتخاب خانم غفوری دور از ذهن نبود چون اصولگرایان از یک سال گذشته برای چنین روزی کار کرده بودند و این مادر شهید مدافع حرم به جامعه شهری تبریز معرفی شده بود. خانم غفوری در این انتخابات بر تمام لیست‌های اصلاح طلبان نشسته بود. اما اینکه حکیمه غفوری در انتخابات ششمین شورای شهر، نفر اول باشد و از رقبایی چون شهرام دبیری و محمد حسن ایسوتچی با سابقه سه دوره حضور در شورا جلو بزند، دور از ذهن بود. این درحالی است که مدرک تحصیلی خانم غفوری کارشناسی مدیریت آموزشی است و سوابق کاری‌اش تنها در حوزه فعالیت به‌عنوان کادر اداری مدارس آموزش و پرورش تبریز است. حکیمه غفوری در سال‌های اخیر مدیر مدرسه دخترانه شاهد تبریز بود.
محمدحسن ایسوتچی:
محمد حسن ایسوتچی بر خلاف خانم غفوری با نهاد شورای شهر آشناست و شورای ششم چهارمین تجربه ایشان برای عضویت در شورای شهر خواهد بود. ایسوتچی هم انقلابی و هم سپاهی قدیمی این شهر است و اگرچه با لیست اصولگرایی وارد شورای شهر شده اما به دلیل شهرتی که در عدالت‌خواهی برای خود کسب کرده هواداران سینه چاکی در سطح شهر دارد. محمد حسن ایسوتچی به دلیل کار انفرادی و شیوه ویژه اش در تذکر و اعتراض و هیاهویی که با هر مطالبه بر پا می‌کند، با هر جمعی که باشد، در نهایت تنها می‌ماند و دست تنها کاری از پیش نمی‌برد. شاید جالب باشد که بدانید تنها ستاد تبلیغاتی حاج محمد حسن آقا، اتاق مهمانخانه‌شان در طبقه دوم منزل مسکونی‌اش بود.
روح‌الله رشیدی
روح‌الله رشیدی چهره‌ای رسانه‌ای است. نویسنده، پژوهشگر، برنامه ساز و فعال اجتماعی است و شاید بیش از هر کدام از این سیزده نفر در حوزه شهری مطالبه‌گر بوده و سنگ مشکلات شهر را به سینه زده است. قرار گرفتن رشیدی در لیست اصولگرایان وزن ائتلاف تندروها را سنگین کرد. روح‌الله رشیدی با فاصله از سایر اعضا، متمایزترین نماینده شورای ششم است.
رسول برگی:
رسول برگی روحانی اصولگرایی است که ریاست شورای هماهنگی سازمان تبلیغات استان را عهده دار بود. حجت‌الاسلام برگی تنها در ایام خاص منبر می‌رود و اگر در لیست اصولگرایان قرار نگرفته بود، تبریز عملا او را نمی‌شناخت و گمان نمی‌رفت رای قابل‌توجهی کسب کند. اما امروز چهارمین عضو شورای شهر تبریز است.
غلامرضا احمدی:
غلامرضا احمدی را هیچ‌کسی نمی‌شناخت. حتی با سرچ اینترنتی هم چیزی از او دستگیرتان نمی‌شود. احمدی جانباز و آزاده است و در تبلیغ انتخاباتی‌اش خود را مدیر موسسات فرهنگی و کنشگر عرصه عدالت‌خواهی معرفی کرده است. گمنام بودن او یکی از انتقاداتی بود که به لیست اصولگرایان وارد شد. ولی احمدی با تبلیغ فراوان و استفاده از ظرفیت رسانه‌های محلی در هفته منتهی به انتخابات گمنامی‌اش را جبران کرد و خود را به نامی آشنا برای مردم شهر تبدیل کرد.
شهرام دبیری:
شهرام دبیری مرد انتخابات شورای شهر است. پزشک نخبه اسکویی که شیفته قدرت و مدیریت است. او در این دوره رد صلاحیت شد ولی یک روز مانده به انتشار لیست نامزدها از طرف فرمانداری، موفق شد تایید صلاحیت‌اش را از مرکز بگیرد. این پزشک سرمایه‌دار برای چهارمین دوره حضورش در شورای شهر انرژی و منابع زیادی صرف کرد و سوال تبریز از او این است که دریافتش از شورای شهر چقدر است که برای عضویت در یک دوره چهار ساله اینچنین دست و دلبازانه خرج می‌کند. پرونده شهرام دبیری و حضور پی در پی او در چندین دوره از شورای شهر تبریز به ابهام بزرگی برای شهروندان تبدیل شده است. اگر هزینه انتخاباتی نامزدها منتشر شود، قطعا شهرام دبیری نفر اول لیست ولخرج‌ها است. در این دوره دبیری در محاصره اصولگرایان قرار دارد و گمان می‌رود صندلی دائمی ریاست‌اش در شورای شهر را به دوستان تندرو واگذار کند.
پرویز هادی:
پرویز هادی کشتی‌گیر باسمنجی است که بعد از ثبت‌نام برای نمایندگی شورای شهر با حق‌کشی فدراسیون از شرکت در رقابت‌های جهانی پیش‌رو باز ماند و همین مظلومیت عامل اعتراض‌اش به رییس فدراسیون و توجه مردم شهر به این ماجرا شد و شاید همین جنجال، کشتی‌گیر مغموم باسمنجی را راهی ششمین شورای شهر کرد. پرویز هادی جوانی است که تمام عمرش در باشگاه و اردو بوده، تمرین گرفته و با فنون کشتی مانوس است و حریف خاک‌کرده و معلوم نیست در شورای شهر تبریز چه خواهد کرد؟! پرویز هادی در لیست‌های اصولگرایی حضور نداشت.
فریدون بابایی اقدم:
فریدون بابایی اقدم تنها متخصص شهرسازی شورای پنجم بود که تجربه دست تنها ماندن در کمیسیون عمران و صحن را به شورای ششم خواهد برد. این سومین حضور بابایی اقدم در شورای شهر تبریز خواهد است. فریدون بابایی اقدم در یکی از لیست‌های اصولگرایان نشست ولی عمده رای او از حاشیه‌نشینان و مردم مناطق کم‌برخوردار تبریز بود که بابایی بر اجرای طرح‌های اصلاح و مقاوم‌سازی بناهایشان اصرار دارد و در ایام انتخابات مکررا در این مناطق پیاده روی کرده.
روح‌الله دهقان نژاد:
روح‌الله دهقان نژاد مستقیما از رسانه به شورای شهر می‌آید. مجری و گوینده صدا و سیمای استان است و تا اینجا، تنها متن‌هایی را که مقابلش گذاشته‌اند خوانده و هیچ تخصصی در حوزه مدیریت شهری ندارد و اگر تلاش مادرزنش نسرین پیرسمساری نبود، حتی قرار گرفتن او در لیست اصولگرایان دور از ذهن به نظر می‌رسید. نسرین پیرسمساری رییس جمعیت بانوان اصولگرای استان است و برای ورود دامادش به شورای شهر از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.
سید کاظم زعفرانچیلر:
سید کاظم زعفرانچیلر روحانی جوان و گمنامی در تبریز است. آنچنان گمنام که شایعه عدم سکونت او در تبریز بر سر زبان‌ها افتاد. ظاهرا تنها شغل او مدیریت دفتر شمال‌غرب خبرگزاری ابنا بوده! زعفرانچیلر تنها به لطف حضور در لیست اصولگرایان توانست وارد شورای شهر می‌شود.
علیرضا نوای باغبان:
علیرضا نوای باغبان در شهرداری تبریز سابقه مدیریتی دارد و یک دوره عضو شورای شهر بود و بسیاری از کسانی که امروز به عنوان نیروی مازاد شهرداری تبریز به شمار می‌روند و از این مجموعه عریض و طویل حقوق می‌گیرند، مدیون استخدام های سفارشی آقای باغبان هستند ولی رای‌آوری او بیشتر به‌خاطر قرار گرفتن در لیست اصولگرایان است.
احد صادقی:
احد صادقی جوانی است از بدنه شهرداری که نام او به‌خاطر اعتراض به روند کاری شهرداری تبریز و مطالبه‌گری‌اش از این مجموعه بر سر زبان‌ها بود. اما باز هم لیست اصولگرایان بود که موجب رای‌آوری او شد.
اسماعیل چمنی:
اسماعیل چمنی تاجر فرش است و بنابر شنیده ها ساکن پاسداران تهران بوده. چمنی در دوره چهارم شورای تبریز عضو شورا بود و حواشی زیادی داشت از این رو حضور مجدد چمنی در شورای شهر دور از ذهن بود. اما نباید قدرت سرمایه و لابی بازاریان را فراموش کرد. از این منظر چمنی پدیده این دوره از انتخابات شورای شهر تبریز است چون او رای‌آوری‌اش را مدیون لیست اصولگرایان نیست.
  • نویسنده : فائزه صدر