پارک بزرگ تبریز و چالش بزرگ شهرداری در حفظ باغات هؤکماوار 
پارک بزرگ تبریز و چالش بزرگ شهرداری در حفظ باغات هؤکماوار 
پارک بزرگ تبریز که شهرداری از آن با نام ائل‌گولی دوم تبریز یاد می‌کند؛ مجموعه‌ای در ابعادی بزرگتر از ائل گولی است که توسعه آن به زودی عملیاتی می‌شود.
محدوده پارک بزرگ تبریز در شمال غرب تبریز قرار دارد و باغات سبزی و صیفی‌جات محله هؤکماوار(حکم آباد) را نیز در بر می‌گیرد. درواقع این پارک در زمین‌های کشاورزی احداث خواهد شد. زمین‌هایی که هنوز پابرجا و زنده هستند.
در سال‌های گذشته شهرداری به دلیل زیر کشت بودن قسمت‌هایی از این پارک همواره با مشکل تملک و تامین اعتبار آن روبه رو بوده و اکنون حفظ این باغات و اراضی کشاورزی از چالش‌های بزرگ شهرداری است.
با توجه به ابعاد طرح، بسیاری از کارشناسان محیط زیست و جهاد کشاورزی نگران تخریب باغات و زمین‌های کشاورزی این منطقه بوده و خواستار تبیین ساختار اجرایی این پروژه عظیم هستند. کارشناسان معتقدند باید باغاتی که جز میراث و ذخایر کشاورزی شهر محسوب می‌شوند، حفظ شده و قربانی توسعه شهری نشوند.
سعید نیکوخصلت عضو محیطی زیستی شورای پنجم تبریز معتقد است؛ باید اراضی در تصرف شهرداری به اهالی بومی منطقه واگذار شود تا با مدیریت این افراد کاربری باغات به طور اصولی حفظ شود.
نیکوخصلت پیشنهاد ثبت جهانی باغات هؤکماوار را مطرح کرده و امیدوار است تخصص، تجربه و شیوه‌ی کاشت و برداشت این منطقه که از دیدگاه متخصصین دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در دنیا بی‌نظیر است، فدای زیاده خواهی شهرداری نشود.
مسئولین عمرانی تبریز هم متفق‌القول بر حفظ و نگهداری این باغات تاکید دارند. معاون عمرانی استاندار گفته است؛ هویت اصلی این باغات در پارک بزرگ حفظ خواهد شد. قائم مقام شهردار هم از تصمیم شهرداری برای ادامه حیات باغات سبزی و ادامه فعالیت کشاورزان صحبت کرده است.
حال باید منتظر ماند و دید شهرداری در عمل برای حفظ و پویایی این باغات چه برنامه‌ای دارد و آیا شهرداری در این چالش بزرگ موفق خواهد بود یا نه؟
  • نویسنده : مریم چرخ انداز