اعطای گواهینامه درجه یک هنری به هنرمند مراغه ای
اعطای گواهینامه درجه یک هنری به هنرمند مراغه ای
استاد حیدر عباسی(باریشماز)، به عنوان چهارمین هنرمند مراغه ای گواهینامه‌ی درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کرد.

این گواهینامه با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در منزل استادعباسی به پاس انجام خدمات فرهنگی و هنری به این هنرمند اهدا شد.

سیدقاسم ناظمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در این دیدار اظهار کرد: امروزه شهرها را با شخصیّت‌ها و مفاخری که  که در آن منطقه پرورش یافته اند، می‌‎شناسند و ما نیز باید به وجود شخصیت‌‎های بزرگ عرصه‌ی علم، فرهنگ و هنر خطه‌ی آذربایجان و البته شهر فرهنگی و تاریخی مراغه همچون استاد باریشماز و استاد کریمی‌ بر خود ببالیم و به آن افتخار کنیم.

وی با اشاره به شخصیت فرهنگی و هنری استاد باریشماز ادامه داد: استاد فرزانه، ادیب، شاعر و نویسنده‌ی شهیر مراغه‌‎ای، استاد حیدر عباسی همواره ذوق پرهیز از دنیا و عناوین دنیوی داشته، لیکن اهدای نشان درجه‌ یک هنری به این هنرمند، ادای احترامی است به سال‌‎ها تلاش و زحمات او که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا می‌شود.

وی اضافه کرد: باید جایگاه این ادیب فرهیخته را که توانسته آثار بسیاری از جمله «ترجمه و شرح مثنوی‌‎معنوی» و «ترجمه و شرح نهج‌‎البلاغه» را به زبان ترکی آذربایجانی خلق کند، ارج نهیم.

ناظمی افزود: اداره‌ی ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز آماده است تا در انتشار آثاری چند از استاد باریشماز که تاکنون به زیور طبع آراسته نگشته‌‎اند، همکاری کند تا آثار فاخر این استاد در زمینه‌‎های فرهنگی و اسلامی در اختیار عموم قرار گیرد.

امام جمعه مراغه نیز با اشاره به هنر استاد باریشماز گفت: او علاوه بر شعر و ادبیات در زمینه‌ی هنرهایی چون خوشنویسی و نقاشی نیز سرآمد است.

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی افزود: در گذشته مفاخر بزرگی در زمینه‌های علمی، فرهنگی و ادبی در این خطه زندگی کرده‌اند و امروز نیز مفاخر بزرگی چون استاد کریمی و استاد حیدر عباسی با شهرت ملی در این کهن‌‎شهر سکونت دارند.

وی ادامه داد: استاد باریشماز در رابطه با ترجمه‌ی مثنوی‌‎معنوی و نهج‌البلاغه به ترکی زحمت‌های ارزشمندی کشیده و آثاری فاخر از او به جای مانده است.

وی اضافه کرد: آذربایجان همواره مهد شخصیت‌ها و مشاهیر بزرگ فرهنگی چون استاد شهریار، خاقانی، صائب‌‎تبریزی، اوحدی و… بوده و اکنون نیز ارج‌‎نهادن به تلاش‌ها و جایگاه فرهنگی و هنری استاد حیدر عباسی کاری ارزشمند است.

معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه‌ی مراغه نیز ضمن قدردانی از سال‌‎ها تلاش فرهنگی و هنری استاد عباسی گفت: نشان واقعی استاد باریشماز که در ارادت قلبی اهالی فرهنگ و هنر مراغه به او تجلی می‌یابد، سال‌ها پیش از سوی مردم این خطّه به این استاد اهدا شده است.

سیّدعلی موسوی افزود: بودن و زیستن در کنار مفاخر و شخصیت‌های ارزشمند فرهنگی و هنری چون استاد حیدر عبّاسی و استاد کریمی افتخاری برای همه‌ی مسئولان و خدمتگزاران مردم است.

وی اضافه کرد: اعطای نشان درجه‌ی یک هنری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ارج‌‎نهادن به جایگاه والای فرهنگ و هنر این شهرستان تاریخی و نیز شخصیت بزرگی چون استاد باریشماز است.

شهردار مراغه نیز با اشاره به مقام ارزشمند استاد باریشماز گفت: وجود شخصیت‌های بزرگ فرهنگی و هنری از جمله استاد کریمی و استاد عباسی برگ زرینی در تاریخ این کهن‌شهر به شمار می‌رود.

شهرام مروتی افزود: امروز باید به هم‌عصر بودن با اساتید و بزرگان علم، فرهنگ و هنر افتخار و از ظرفیت و جایگاه آنان صیانت کنیم زیرا آنان مایه‌ی اعتلای فرهنگی و اجتماعی جامعه هستند.

وی اضافه کرد: اهدای نشان هنری به استاد حیدر عباسی نشان‌دهنده‌ی غنای فرهنگی شهر تاریخی مراغه است که برگرفته از هویت و پیشینیه‌ی پرافتخار این خطه در سالیان گذشته است.

حیدر عباسی، متخلص به باریشماز، در دوم اردیبهشت‌‎ماه ۱۳۲۲ خورشیدی در مراغه به دنیا آمد. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی زبان و ادبیّات انگلیسی اخذ کرد. باریشماز علاوه بر ترجمه‌ی متون از زبان فارسی و عربی به ترکی آذری و سرودن شعر و نگارش نمایشنامه و داستان، به هنرهایی چون نقاشی، حکاکی و خوشنویسی نیز می‌پردازد.

از جمله آثار وی می‌توان به کتاب‌های «نغمه‌داغی»، «چاغیریلمامیش قوناقلار»، «اودوملو دیره‌ک»، «دارت‍ی‍ل‍م‍امیش دن‍ل‍ر»، «ش‍رح ان‍ور؛ ت‍رج‍م‍ه و تفسیر م‍ث‍ن‍وی م‍ع‍ن‍وی به ترکی»، «نهج‌البلاغه‌نین تورکجه ترجمه‌سی»، «گ‍ولندده ه‍رزام‍ان»، «سَس‌»، «دووارلار»، «دوردلوکلر»، «وَال‍ع‍ص‍ر»، «تبّت یدا»، «نَمی ‌از یَم»، «ایشارانتی‌لار»، «کعبه و قانلی‌اذان»، «هفتاد بند استغفار»، «حبل ممدود»، «شب‌های حرا» و «ره‌آورد سفر» اشاره کرد.

گواهینامه هنری یکی از درجه هایی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان اعطا می‌کند و این درجه‌ی هنری جایگزین مدرک علمی یک هنرمند است. این گواهینامه توسط شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور و بر اساس میزان تأثیرگذاری، تجربه و فعالیت تخصصی و حرفه‌ای هنرمندان حائز شرایط رشته‌های مختلف به هنرمندان اعطا می‌شود.

گواهینامه در پنج سطح و با تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ترتیب درجه یک معادل مدرک دکتری، درجه‌ی دو معادل مدرک ‌کارشناسی ارشد، درجه‌ی سه معادل مدرک کارشناسی، درجه‌ی چهار معادل مدرک  فوق دیپلم و درجه‌ی پنج معادل  مدرک دیپلم به هنرمندان داده می‌شود.

به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی،  پیش از این هنرمندان بزرگی از شهر مراغه همچون استاد یوسف پوریا در رشته‌ی موسیقی، استاد فقید یداللّه صمدی در رشته‌ی فیلمسازی، استاد حسین کریمی در رشته‌ی شعر آیینی نشان درجه‌ی یک هنری را دریافت کرده بودند و استاد «باریشماز» چهارمین دریافت‌‎کننده‌ی این نشان ارزشمند ملی از شهر هنر پرور مراغه به شمار می‌‎رود.