به چه کسی نباید رای داد؟!
به چه کسی نباید رای داد؟!
انتخابات ۱۴۰۰ اگر مهمترین و در عین حال متفاوت ترین انتخابات ایران در دهه‌ های اخیر نباشد، یکی از مهمترین ها است که با انفعال بی سابقه مردم روبرو شده است.
کمتر از چند ساعت به باز شدن درهای حوزه‌ انتخابیه نمانده ولی بسیاری از مردم هنوز نمی دانند به چه کسی رای بدهند؟!
بی اعتنایی یا عدم رسیدن به نتیجه نهایی وقتی در بین مردم بالا می گیرد که به انتخابات شورای شهر می رسیم. اینجا مساله کمی متفاوتتر است و اگر مردم نمی دانند به چه کسی باید رای داد در عوض به خوبی می دانند که به چه کسی یا به چه کسانی نباید رای بدهند!
تقریباً اکثر چهره های صاحب رای در انتخابات شورای شهر افرادی شناخته شده هستند که بعضاً یک یا چند دوره در شوراهای قبلی حضور داشتند و عملکرد آنها در معرض قضاوت بود و حواشی رفتار و موضع گیری این افراد به گوش مردم رسیده.
بغض مردم تبریز از این طیف بیشتر است و در ساده ترین نوع نقد می گویند: فلانی وقتی نماینده بودند برای شهر چه کاری کرد؟!
این سوال به نوع دیگری در سطح نخبگان هم پرسیده می شود، فلان شخص با سابقه چند دوره حضور در شورای شهر چه کاری برای تبریز انجام داده است؟
مگر نه اینکه کارنامه و عملکرد نامزد باید در معرض سنجش قرار بگیرد و تعیین کننده رای او باشد؟
به گفته یکی از اعضای هیات نظارت: “آدم با توجه به اینکه پرونده ی رد صلاحیت شدگان و اسناد مربوطه را دیده و بررسی نموده، وقتی با این افراد مواجه می‌شود، حتی حاضر نیست به چهره ی این افراد نگاه کند، چرا که برخی از اینها در جاهایی که بوده اند، نه به بیت‌المال رحم کرده اند و نه به نوامیس مردم.”
“خدا شاهد است برخی از این افرادی که از تهران تأییدیه گرفتند، به هیچ عنوان صلاحیت نمایندگی شورا را ندارند. کسی که ۱۱ مورد پرونده ی قضایی دارد و تنها برای ۲ موردش حکم برائت گرفته و بقیه در جریان است، آیا می‌شود به چنین فردی اعتماد کرد؟
  • نویسنده : فائزه صدر