حامیان حقوق حیوانات در تبریز بدهکار شدند
حامیان حقوق حیوانات در تبریز بدهکار شدند
چندی پیش فیلمی با عنوان “دار زدن سگ‌ها توسط شهرداری تبریز” در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد و موجی از خشم و اعتراض را نسبت به مسئولین شهرداری تبریز و شخص شهردار برانگیخت.
بوراپرس؛ در جلسه پیشین شورای شهر تبریز، ایرج شهین باهر، شهردار تبریز، عجولانه و به‌سرعت با اعلام خبر قطع قرارداد با پیمانکار درصدد پاسخگویی به افکار عمومی برآمد. اما این پاسخ هم‌وزن خشم پدید آمده در میان مردم نبود. شهردار جوان تبریز از موج بعدی اعتراضاتی که بر اثر انتشار فیلم در فضای بین‌المللی پدید آمده و در راه شهرداری است، خبر نداشت.
فیلم دردناک منتشرشده به‌سرعت شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور را درنوردید و عکس‌العمل‌های تندی از ایرانیان داخل و خارج و دوستداران و حامیان حقوق حیوانات در خارج از مرزها دیده شد.
تا جاییکه شورا و شهرداری تبریز مجبور شد وقت قابل‌توجهی از جلسه نهم خرداد شورای شهر را به این موضوع اختصاص دهد. البته شهردار تبریز در این جلسه حاضر نشد و مسئولیت پاسخ‌گویی به افکار عمومی را به قائم‌مقام خود، رسول موسایی سپرد.
بخلاف موضع پیشین شهردار تبریز، این بار قائم‌مقام شهردار با چرخش قابل‌توجهی اصالت فیلم را رد کرد. رسول موسایی گفت شخصاً حتی حاضر نیست مورچه‌ای را له کند و اعتقاد او بر دور کردن حیوانات از فضای زندگی انسان‌هاست.
موسایی در محاصره اعضای شورای شهر تبریز و رسانه‌ها به مردم اطمینان داد که اعتقاد مجموعه شهرداری بر از بین بردن حیوانات ولگرد نیست، اما به‌عنوان یکی از مدیران با سابقه شهرداری تبریز، اعتراف کرد که درگذشته نه‌چندان دور، شیوه برخورد شهرداری با این حیوانات، اتلاف با شلیک یا با سم بوده و طی قرارداد با نیروی انتظامی انجام می‌شد.
رسول موسایی گفت: من در همان زمان هم به زنده‌گیری و دور کردن حیوانات از مناطق مسکونی و محدوده شهر عقیده داشتم. اما تعداد زیادی از سگ‌هایی که زنده‌گیری می‌شدند بیمار بودند و یا بعد از زنده‌گیری و تحویل مجدداً رها می‌شدند و به شهر برمی‌گشتند.
به گفته قائم‌مقام شهردار تبریز، اولین قرارداد زنده‌گیری سگ‌های ولگرد در شهرداری تبریز به سال ۹۶ و هم‌زمان با آغاز کار شورای پنجم بسته‌شده. رسول موسایی افزود: شیوه اجرای این قرارداد این بود که به ازای هر یک قلاده سگ که زنده‌گیری می‌شد و به محل تعیین‌شده انتقال پیدا می‌کرد، مبلغی پرداخت کنیم. ولی بازرسان وزارت کشور در سال ۹۷ به این قرارداد و رقم ثبت‌شده که سال اول ۴۰ و سال دوم ۴۵ هزار تومان به ازای هر قلاده سگ بود اعتراض کردند. شهرداری تبریز در آن زمان مجبور شد رضایت وزارت کشور را جلب کند.
رسول موسایی به نمایندگی از شهردار تبریز گفت: رویکرد ما این است که در راستای امنیت و ایجاد آرامش شهروندان تلاش کنیم. ما با خواسته‌های شهروندان روبه‌رو هستیم که در تماس‌های مکرر با شهرداری خواستار دور کردن سگ‌های ولگرد از محیط زندگی خود هستند.
محمدرضا قربانیان تبریزی، معاون خدمات شهری تبریز بعد از صحبت‌های قائم‌مقام شهردار تریبون را در اختیار گرفت و رها نکرد. معاون خدمات شهری از برخورد رسانه‌ها، فعالین حقوق حیوانات و مردم، با فیلمی که او هم از اساس منکر اصالت آن بود؛ سخت رنجیده و قصه کار سخت معاونت خود در شب‌های برفی زمستان تبریز و برف‌روبی و باز کردن راه‌ها را پیش کشید و مشخصاً خواستار تعقیب و برخورد با منتشرکنندگان این فیلم شد.
محمدرضا قربانیان گفت: چرا تبریز را که شهر اولین‌ها است، این‌چنین پایین آوردید؟! این خواسته مردم تبریز نیست که با یک استوری‌شان شهر خود را پایین بیاورند.
به گفته محمدرضا قربانیان برای ساماندهی سگ‌های ولگرد شهرداری تبریز تنها نیست و نه ارگان دیگر از جمله فرمانداری و اداره کل محیط‌زیست، اداره بهداشت و بهداشت محیط، نیروی انتظامی و دادستانی و دامپزشکی و حتی بخشداران و دهیاران و نمایندگان حامیان حیوانات یعنی ان‌جی‌او‌ها نیز باید پای این کار باشند. اما سنگینی این کار بر دوش شهرداری تبریز گذاشته‌شده و سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها از مسئولیت خود شانه خالی کرده‌اند.
قربانیان افزود: با صراحت می‌گویم که نزدیک به ۲ میلیون جمعیت تبریز مخالف تردد سگ‌های ولگرد و بدون صاحب هستند. ما نمی‌توانیم خواسته این اکثریت را فدای اقلیت کنیم. البته ان‌جی‌او‌ها برای ما محترم هستند.
باوجوداینکه حامیان حیوانات در تبریز اسم‌ورسمی دارند، اما تنها کسی که به نمایندگی از ان‌جی‌او‌ها در صحن شورای شهر حضور داشت، حسن نومی گلزار، پدر شهید مدافع حرم، وحید نومی گلزار بود که در مقام نمایندگی ان‌جی‌او‌ها ضمن تکذیب اصالت این فیلم، تصاویر ضبط‌شده را صراحتاً صحنه‌سازی خواند. نومی گلزار حتی کمی پا فراتر گذشت و اعلام کرد این فیلم برای پوشش دادن به اخبار حملات اسرائیل به غزه در آن بازه زمانی تهیه و منتشرشده است. این پدر شهید بسیاری از حامیان حیوانات را به حیوان‌آزاری متهم کرد، از جمله کسانی که سگ‌هایی با نژاد‌های ناسازگار با اکوسیستم بومی ایران را وارد کشور کرده از آن‌ها نگهداری می‌کنند.
در پایان رئیس کمیسیون محیط‌زیست، عبدالله تقی پور با صراحت اعلام کرد حیوانات تبریز فقط سگ‌ها نیستند و اگر کاری در حمایت از حیوانات صورت می‌گیرد باید شامل باقی حیوانات شهر از جمله لک‌لک‌هایی باشد که در سال‌های اخیر کمتر دیده‌شده‌اند.
تقی‌پور افزود: حیوانات از جمله سگ‌های ولگرد خارج از حوزه زیست خود نیستند، بلکه ما با توسعه نامتوازن شهر را وارد محیط زندگی آن‌ها شده‌ایم.
تقی‌پور عقیده دارد نگاهی پشت این ماجرا وجود دارد که می‌خواهد مسائل دینی ما را زیر سؤال ببرد. عبدالله تقی‌پور افزود: ما با بحث حیوان آزاری مخالفیم اما اگر به بهانه حمایت از حیوانات کاری غیرعلمی صورت بگیرد نتیجه‌ای خواهد داشت که در دهه گذشته شاهد آن بودیم. وقتی در زمستان زمینه برای تغذیه سگ‌ها فراهم می‌شود آن‌ها زادوولد مضاعف خواهند داشت. باید این مسئله  را به‌درستی مدیریت کنیم.
در پایان این جلسه قائم‌مقام شهردار تبریز رسول موسایی گفت: شهرداری تبریز محدوده‌ای پنج هکتاری برای نگهداری سگ‌های بلا صاحب در نظر گرفته، این محل ظرف ۱۵ روز آینده توسط شهرداری منطقه یک تبریز حصارکشی و امکان بهره‌برداری از آن فراهم می‌شود.
قائم‌مقام شهردار تبریز گفت: بر این اساس، سگ‌ها پس از زنده‌گیری با داروی بیهوشی، در این محل رهاسازی می‌شوند و برنامه عقیم‌سازی زیر نظر دامپزشک اتفاق می‌افتد.
موسایی افزود: تشکل‌های مردم‌نهاد و شهروندانی که دوست‌دار حیوانات هستند، می‌توانند مجموعه مدیریت شهری را در نگهداری سگ‌های بلاصاحب یاری کنند. هم‌اکنون نیز شهروندان می‌توانند از محل جدید نگهداری سگ‌های بلاصاحب بازدید کنند.
  • نویسنده : فائزه صدر