به یاد امید…
به یاد امید…
در اسفند ماه سال ۹۹ فرمانداری تبریز در بازه زمانی قابل توجهی از نامزد های شرکت در انتخابات ششمین دوره شورای شهر ثبت نام کرد.

با وجود اینکه شرکت مجدد اعضای فعلی شورا در انتخابات امری طبیعی است اما چهار تن از توانمندترین نمایندگان شورای شهر برای شرکت در رقابت های انتخاباتی ثبت نام نکردند و با وجود پایگاه رای قابل توجهی که داشتند از حضور در شورای ششم انصراف دادند.
چهار سال پیش در چنین روزهایی اصلاح طلبان تبریز لیستی با ۱۳ نام نچندان نام آشنا منتشر کردند.
رییس جمهور روحانی در چهار سال اول ریاست خود بر قوه مجریه عملکرد خوبی داشت و گرافیتی چهره اش بر روی جزوه بنفش لیست امید، مهر تایید دولت بر نمایندگی ۱۳ اصلاح طلب گمنام بود.
از طرفی تَکرار رییس دولت اصلاحات موجب اقبال بیشتر مردم به این ۱۳ نفر بود.
یک تبریز چشمانش را بر ابهامات این لیست بست و اصلاح طلبان را با رای قابل توجهی راهی عمارت ساعت کرد.
نتایج انتخابات در اولین روز خرداد ۹۶ منتشر شد. لیست امید با هشت منتخب از لیستی سیزده نفره، اکثریت پیروز در شورای شهر تبریز بود.
شکور اکبرنژاد جانباز دفاع مقدس، نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و از اعضای حزب کارگزاران با ۶۸۴۴۳ رای سر لیست امیدآوران شورای پنجم شد.
سعید نیکو خصلت، جوانی که با وجود حمایت دکتر پزشکیان از ورود به مجلس باز مانده بود با قرار گرفتن در لیست امید با ۵۴۲۳۹ رای وارد شورای پنجم شد.
عبداله تقی پور از مدیران اسبق شهرداری تبریز بود که در لیست امید قرار گرفت و با ۴۹۴۷۶ رای برای اولین بار وارد شورای شهر شد.
فرج محمد قلیزاده جانباز دفاع مقدس، استاد دانشگاه و حقوقدان متعهد با رای ۴۹۴۲۵ نفر وارد شورای شهر شد.
سونیا اندیش اولین بانوی عضو در هیات مدیره اتاق بازرگانی تبریز، تنها نماینده زن در لیست امید بود که با ۴۹۳۵۶ رای به عنوان تنها نماینده زن شورای پنجم شناخته شد.
محمد باقر بهشتی اقتصادان برجسته کشور با ۴۸۳۷۷ رای وارد شورای پنجم شد.
کریم صادق زاده دبیر خانه کارگر استان با ۴۵۱۹۵ رای و غلامحسین مسعودی ریحان نماینده اسبق مجلس از حوزه اهر و هریس با ۴۱۲۶۶ وارد شورای شهر تبریز شدند.
در این دوره اصولگرایان تنها دو کرسی کسب کردند و سه عضو دیگر بصورت مستقل وارد شورای پنجم شدند.

د شورای شهر تبریز، همچون امید مجلس دهم در همان ابتدای راه به ناامیدی مبدل شد.
برخی از اعضای لیست امید در عمل، مستقل‌تر از مستقلین اسمی بودند. عدم هماهنگی جبهه ای و گریز از کار تیمی و تشکیلاتی در بین این هشت نفر مشهود بود و در انتخاب شهردار تبریز به اوج خود رسید.
با انتخاب پر حرف و حدیث ایرج شهین باهر به عنوان شهردار تبریز، زمزمه اختلافات اصلاح طلبانِ شورای شهر، تبریز را درنوردید. لیست امید علی رغم اکثریت داشتن حتی نتوانست شهردار اصلاح طلبان را به این سمت بنشانند.
در سال های سوم و چهارم این ۸ اصلاح طلب حتی کرسی ریاست و نائب رئیسی شورا را از دست دادند.
بعد از گذشت چهار سال شورای پنجم درحالی آماده ورود به ششمین دوره است که موفقیت چشمگیری در حوزه مدیریت شهری نداشته و بسیاری از مطالبات شهروندان از شورای پنجم به شورای ششم منتقل خواهد شد.
از میان ۸ اصلاح طلب لیست امید ۴ نفر از ورود به عرصه انتخابات ششمین دوره شوراها خودداری کردند و از بین ۴ نفر باقیمانده تنها سعید نیکو خصلت تایید صلاحیت شد.

  • نویسنده : فائزه صدر