شایعه تعطیلی خط ۲ قطار شهری تبریز از اساس کذب است
شایعه تعطیلی خط ۲ قطار شهری تبریز از اساس کذب است
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه گفت: شایعه تعطیلی خط ۲ قطار شهری تبریز از اساس کذب است.

مصطفی مولوی فرد امروز آخرین وضعیت پروژه قطار شهری تبریز را در صحن علنی شورای شهر تشریح کرد.

وی با اشاره به وضعیت پایانه لاله خط یک در سال ۹۷ و ۹۹ گفت: در فروردین ۹۷ فقط ساختمان‌های پایانه احداث شده بود و هیچیک از کارهای محوطه شامل چندین کیلومتر کانال‌های زیر سطحی، تحکیم بستر محوطه، زیر سازی و روسازی ریلی انجام نشده بود در حالی که در شهریور سال ۹۹ شاهد اتمام سازه‌های زیر سطحی، زیر سازی، تکمیل ریل گذاری و نصب پایه‌های برق بالاسری و دیگر کارهای محوطه از جمله آسفالت ریزی و… هستیم. همچنین از مجموع ۷۸۰۰ متر ریل گذاری پایانه لاله ۵۵۰۰ متر در این مدت انجام شده و ریل گذاری کامل شده است.

وی ادامه داد: در کل ریل گذاری در فاز ۳ به طول ۷۲۰۰ متر در دو تونل مجموعاً ۱۴۴۰۰ متر بوده است.

مولوی اشاره‌ای نیز به وضعیت مسیر ریلی فاز سوم خط یک در سال ۹۷ داشت و گفت: اردیبهشت ۹۷ گل و لای داخل تونل‌های خط یک مابین ایستگاه ۱۵ و۱۶ و ایستگاه ۱۳ به سمت ۱۴ را شاهد بودیم در صورتی که در آذر ماه ۹۷ ریل گذاری داخل تونل خط یک به اتمام رسید.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه ضمن مقایسه پیشرفت ایستگاههای خط یک قبل و بعد از سال ۹۷ گفت: از ابتدای شروع فعالیت‌های ایستگاه‌ها تا سال ۹۷ پیشرفت سالانه ۴.۷ درصد بود در صورتی که از ابتدای سال ۹۷ تا به امروز پیشرفت سالانه ایستگاه‌ها ۵.۶ درصد است.

وی آخرین وضعیت ایستگاه‌هایی که پیش از این عبوری بود را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: در خصوص وضعیت ایستگاه ۱۲ خط یک در اردیبهشت ۹۷ خاکبرداری ورودی شمالی آغاز و بهمن ماه ۹۸ سازه ایستگاه تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت.

مولوی در خصوص ساماندهی خیابان محققی گفت: پس از اتمام سازه ایستگاه در سال ۹۸ مکاتبات سازمان قطار شهری با مراجع ذیربط از جمله شهرداری منطقه ۸، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری، معاونت عمرانی شهرداری در خصوص تعیین تکلیف طرح ترافیکی خیابان محققی صورت پذیرفت که بااتمام کارهای ایستگاه از اواخر سال ۹۸ و اعلام آمادگی قطار شهری برای بازسازی و بازگشایی خیابان که چندین مکاتبه طی سالهای ۹۸ تا کنون بمنظور درخواست طرح و نقشه‌ها صورت گرفته که هم اکنون نیز با وجود نواقصات نقشه‌ها و ابهامات طرح، مشاور و پیمانکار این سازمان نسبت به رفع ابهامات و رفع نواقصات اقدام نموده و بخشی از محوطه جلوی مغازه‌ها تکمیل و بازگشایی شده و در ادامه مابقی تیز تکمیل خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت ایستگاه ۱۳ خط یک نیز اظهار کرد: در مرداد ماه سال ۹۷ پیمانکار جدید ایستگاه شروع به فعالیت کرد و با اینکه فقط بخشی ازخاکبرداری سازه اصلی قبلاً انجام شده بود با فعالیت‌های شبانه روزی تا اسفند ۹۷ اتمام فونداسیون و سقف اول ایستگاه انجام و آبان ۹۸ قطار از این ایستگاه عبور کرد و در سال ۹۹ اتمام سازه ایستگاه، شروع کاشی کاری و نازک کاری طبقات انجام شده است.

مولوی افزود: در خصوص وضعیت ایستگاه ۱۴ خط یک نیز اردیبهشت سال ۹۷ خاکبرداری انجام شد و پاییز و زمستان ۹۷ اتمام فونداسیون و سقف اول ایستگاه انجام و اتمام گالری‌ها و سازه اصلی ایستگاه و آغاز آجرکاری و نازک کاری نیز در تیر ماه انجام و شهریور ۹۹ اتمام سازه ایستگاه، ساماندهی، آسفالت و بازگشایی خیابان خیام عملیاتی شد.

وی در خصوص وضعیت ایستگاه ۱۵ خط یک نیز گفت: پس از چندین سال رکود و انسداد خیابان زبردست لاله در مرداد ۹۷ عملیات با پیمانکار جدید آغاز شد و تیر ماه سال ۹۹ اتمام سازه ایستگاه، آسفالت و بازگشایی خیابان شهید زبردست طی دو سال عملیاتی شد.

مولوی در خصوص ایستگاه ۱۶ نیز گفت: در سال ۹۷ بخشی از سازه این ایستگاه اجرا شده و دو ورودی شرقی و غربی و تونل دسترسی آن هنوز اجرا نشده بود که با تلاش شبانه روزی نازک کاری و تأسیسات ایستگاه اجرا شد و بهمن ماه ۹۸ مورد بهره برداری قرار گرفته و اخیراً نیز پله‌های برقی آن نیز نصب شده و تردد مردم در آن آسان‌تر شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه وضعیت ایستگاه ۱۸ خط یک را نیز تشریح کرد و گفت: عمده عملیات نازک کاری و تأسیسات ایستگاه از اردیبهشت ۹۷ آغاز و در دهه فجر سال ۹۸ این ایستگاه مورد بهره برداری قرار گرفت.