حمایت میراث فرهنگی باید از بافنده فرش باشد
حمایت میراث فرهنگی باید از بافنده فرش باشد
هنرمند فرش تبریزی در مورد حمایت میراث فرهنگی از هنرمندان فرشباف می گوید: هرگونه حمایتی چه از طرف میراث فرهنگی و چه سایر ارگان‌ها باید از بافنده صورت گیرد.

بوراپرس؛ غفارزاده از هنرمندان پیشکسوتی است که فعالیت درازمدتی در زمینه تولید و فروش فرش دستبافت دارد، او درباره وضعیت بازار فرش بعد از آغاز کرونا به «بوراپرس» می‌گوید:
بعد از شروع کرونا با دو ماه وقفه‌ و تعطیلی در بازار فرش روبرو بودیم اما مشکل اصلی و امروزی فرش این است که تولید فرش رو به اضمحلال است و وضعیت طوری شده که به نظر می‌رسد، تولید فرش دستباف در چند سال آینده متوقف خواهد شد.

وی در مورد مشکلات صنعت فروش ادامه می‌دهد: عمده مشکلات در زمینه تولید فرش مساله امروز نیست و دلایل آن را باید در گذشته جست. با توجه به اینکه امکان آموزش این هنر اصیل از دوران کودکی، دیگر وجود ندارد و اغلب بافندگان فرش کهنسال هستند، تعداد بافندگان فرش به قدری کم شده که دیگر جوابگوی بازار داخلی نیست و باید فکری برای این معضل نمود. صد سال قبل، ۹۰ درصد مردم آذربایجان بافنده فرش بودند و بسیاری از خانواده‌ها از این طریق امرارمعاش می‌کردند اما الان بافنده فرش وجود ندارد. بنابراین میراث فرهنگی برای زنده نگه داشتن هنر بافندگی باید کارگاه‌های تولید فرش را احیا کند.

این هنرمند فرش در مورد اینکه اپیدمی کرونا چه تاثیری بر کسب و کارشان داشته است، می‌گوید: دلیل اصلی کاهش خرید و فروش فرش، نه به خاطر شیوع کرونا بلکه گرانی و افزایش قیمت فرش دستباف است. همیشه مشتری برای فرش وجود دارد؛ فقط به دلیل گرانی آن، قدرت خرید مردم کم شده است.

غفارزاده در مورد حمایت میراث فرهنگی از هنرمندان فرشباف می‌افزاید: هرگونه حمایتی چه از طرف میراث فرهنگی و چه سایر ارگان‌ها باید از بافنده صورت گیرد، افزایش قیمت مواد اولیه برای بافنده‌ای که توان مالی ندارد و قادر به تامین مواد اولیه نیست، باعث می‌شود که دیگر سراغ بافت فرش نرود. حمایت دولتی مناسب از بافنده‌های فرش باعث می‌شود که هنرمند بافنده به آینده خود امیدوار باشد.

این هنرمند در مورد چگونگی رونق بازار فرش تبریز می‌گوید: دولت باید خود حامی کارگاه‌های فرش‌بافی باشد. در حال حاضر در تبریز به عنوان مهد فرش کشور، دیگر کارگاه‌های عظیم تولید فرش به جز یک یا دو مورد وجود ندارد و این مشکل بزرگی برای صنعت فرش این شهر است. نباید اجازه بدهند، ریشه فرش خشک شود.