عدم فرهنگ سازی از سوی مسئولان صنایع دستی درخصوص استفاده از هدایای هنری در دیدارها و تقدیرها
عدم فرهنگ سازی از سوی مسئولان صنایع دستی درخصوص استفاده از هدایای هنری در دیدارها و تقدیرها
هنرمند سفالکار در مورد حمایت میراث فرهنگی از صنایع دستی استان می گوید: بهترین نوع حمایت از صنایع دستی، خریداری هدایا توسط ارگان‌های مختلف از این بخش است.

بوراپرس؛ بعد از گذشت شش ماه از اپیدمی کرونا در کشور هنوز بسیاری از هنرمندان صنایع دستی استان با مشکلاتی در زمینه فروش و تولید محصولات خود مواجه هستند. مهدی وفایی هنرمند مطرح تبریزی در گفتگو با بوراپرس از وضعیت و مشکلات هنرمندان سفالگر بعد از شروع کرونا می‌گوید.

مهدی وفایی درباره‌ی مشکلاتی که کرونا در تولید و فروش محصولاتشان ایجاد کرده است، می‌گوید: با توجه به اینکه فروش صنایع دستی ارتباط مستقیمی با گردشگری دارد؛ با رکود گردشگری و کاهش گردشگر و توریست در شش ماه گذشته تقریبا فروشمان به صفر رسیده است. درنتیجه با کاهش فروش و نقدینگی، در بخش تولید نیز با مشکلاتی روبرو هستیم. در بخش تولید با افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد و حمل نقل با تورم و گرانی روبرو هستیم.
الان افزایش هزینه حمل و نقل معضل بزرگی برای صنایع دستی است. ما از همدان مواد اولیه می‌خریم اما برای حمل و نقل همین مواد اولیه دو برابر هزینه خرید، خرج می‌کنیم که البته با افزایش فروش می‌توان این مخارج را سر به سر کرد اما در شرایط کرونا که فروشمان به صفر رسیده است این مخارج توجیه اقتصادی ندارد. البته تورم قبل از اپیدمی کرونا هم وجود داشت اما با شیوع کرونا مشکل عدم فروش نیز باعث فشار اقتصادی صد درصدی بر هنرمندان صنایع دستی شده است. قبلا با وجود تورم، فروش داشتیم و تا حدودی می‌توانستیم این مشکلات را سرشکن کنیم.

او در مورد حمایت سازمان میراث فرهنگی از هنرمندان صنایع دستی در شرایط کرونایی، توضیح می‌دهد: میراث فرهنگی سامانه‌ای برای اعطای وام در شرایط کرونایی درنظر گرفته و از هنرمندان خواسته‌اند تا در این سامانه ثبت کنند اما شخصا پیگیر این وام نبوده‌ام، هم به خاطر پایین بودن مبلغ وام و هم اینکه طبق تجربه‌های قبلی‌ام گرفتن چنین وام‌هایی فرایندی فرسایشی دارد.

وفایی در مورد اینکه سازمان‌ میراث فرهنگی چگونه می‌تواند حامی واقعی هنرمندان باشد، می‌گوید: بنظرم بهترین نوع حمایت از صنایع دستی، خریداری هدایا توسط ارگان‌های مختلف از این بخش است. حتی اگر فقط ده درصد خرید هدایای سازمان‌ها، ادارت و ارگان‌ها در طول سال به صنایع دستی اختصاص یابد، بخش عمده‌ای از مشکلات هنرمندان استان حل می شود و این فرهنگ سازی باید از طریق میراث فرهنگی انجام شود.

وی درباره اینکه چگونه می‌توان ضرر و زیان هنرمندان صنایع دستی را در شش ماه گذشته جبران کرد، اضافه می‌کند: در سال‌های قبل با توجه به اینکه در بخش بسته بندی موفق عمل کرده‌ایم، سازمان میراث فرهنگی و سایر ادارات بخشی از هدایای خود را از ما تهیه می‌کردند اما متاسفانه در شش ماه گذشته از طرف هیچ اداره یا سازمانی برای تهیه هدایای خود به ما مراجعه نکرده‌اند. اگر سازمان‌ها در شش ماه گذشته هدایای تبلیغاتی خود را از صنایع دستی استان خریداری می‌کردند، بخشی از مشکلات هنرمندان صنایع دستی برای فروش محصولاتشان حل می‌شد.