در انتظار آب ارس
در انتظار آب ارس
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: خط انتقال به تبریز جزو ضروریات بوده و اگر در چند سال آینده این انتقال انجام نگیرد، با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد.

غفارزاده با تاکید بر اینکه انتقال آب ارس به دشت تبریز جزو مطالبات رسانه‌ها است و یکی از بزرگترین پروژه‌هاست، گفت:  ۶۸۰ میلیون یورو پیش‌بینی اعتبار این پروژه است و البته خط انتقال به تبریز جزو ضروریات است و اگر در چند سال آینده این انتقال انجام نگیرد با مشکلات زیادی روبه رو خواهیم شد.
وی اضافه کرد: با انتقال آب از رودخانه ارس، ۲۲ شهر و ۱۶۹ روستا از این خط آبرسانی خواهند شد همچنین نیاز آبی صنعت تامین شده و علاوه بر آن پساب حاصل از آن که در حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب است به دریاچه ارومیه عودت خواهد یافت.
وی توضیح داد: طول پروژه انتقال آب از ارس ۱۴۵ کیلومتر با ۷ ایستگاه پمپاژ و یک تصفیه‌خانه ۷ مترمکعبی، است که تاکنون ۳۵ کیلومتر از ابتدای خط از پروژه  و ۵ ایستگاه پمپاژ با پیشرفت ۹۵ درصدی انجام گرفته است.
غفارزاده ادامه داد: ۱۱۰ کیلومتر از اجرا و یک ایستگاه پمپاژ باقی مانده است، به طوریکه ۵ کیلومتر تونل و ۱۰۵ کیلومتر انتقال به وسیله لوله فولادی ۲ هزار میلی‌متری خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۷ مصوب شد تا اجرای پروژه انتقال آب از ارس از محل فاینانس خارجی تامین اعتبار شود، افزود: بعد از آن مناقصه برگزار شد و پذیرش قیمت توسط کارفرما انجام گرفت و به شدت دنبال فاینانسر بودیم که در شرایط افزایش تحریم قرار گرفتید و با اینکه با چندین سرمایه‌گذار وارد مذاکره شدیم ولی تاکنون هیچ‌کدام نهایی نشده است ولی پیگیر هستیم در سریع‌ترین زمان سرمایه‌گذار را جذب کنیم.