زنان رهبرانی موفق در کنترل بحران کرونا،اما چرا؟
زنان رهبرانی موفق در کنترل بحران کرونا،اما چرا؟

بوراپرس؛ می‌توان با اطمینان گفت به جز کره‌ی جنوبی، رهبر شش کشور دیگری که در مدیریت بحران کرونا موفق بوده‌اند، زن هستند! رهبران زن مدیریتی استثنایی با ویروس کرونا داشته‌اند. چه فاکتوری در آلمان، تایوان و نیوزیلند مشترک است؟ آنها رهبران زن دارند. ▫️تایوان: تسای اینگ ون؛ که قبلا پروفسور رشته حقوق بود؛ اولین رییس […]


بوراپرس؛ می‌توان با اطمینان گفت به جز کره‌ی جنوبی، رهبر شش کشور دیگری که در مدیریت بحران کرونا موفق بوده‌اند، زن هستند!
رهبران زن مدیریتی استثنایی با ویروس کرونا داشته‌اند. چه فاکتوری در آلمان، تایوان و نیوزیلند مشترک است؟ آنها رهبران زن دارند.
▫️تایوان: تسای اینگ ون؛ که قبلا پروفسور رشته حقوق بود؛ اولین رییس جمهور زن تایوان در ۲۰۱۶ شد. تسای برخوردی سریع و موفق با این اپیدمی داشت. با وجود مجاورت تایوان با سرزمین اصلی چین, این کشور شدیدا در معرض ویروس بود ولی فقط ۴۰۰ نفر مبتلا تایید شدند. علاوه بر آن تایوان ۱۰ میلیون ماسک به ایالات متحده و ۱۱ کشور اروپایی اهدا کرد.
▫️نیوزیلند: به رهبری جاکیندا آردن مقام اول دنیا در دفع این ویروس است. این کشور تاکنون فقط یک فوتی بر اثر کووید ۱۹ داشته است. با اینکه در این موفقیت موقعیت جغرافیایی و مقیاس کشور نیز دخیل بوده‌است؛ نیوزیلند جزیره است و کمی کوچکتر از نیویورک است؛ ولی با این‌وجود رهبری این کشور نیز یک فاکتور تعیین‌کننده است. نیوزیلند تست‌های همگانی اجرا کرد و آردن با دلسوزی و شفافیت با این بحران برخورد کرد.
▫️آلمان: بصورت جدی و شدید مورد اصابت این ویروس قرار گرفت ولی آمار مرگ ومیر بسیار پایین حدود ۱٫۶% داشت. درحالیکه آمار ایتالیا ۱۲%، اسپانیا و فرانسه و بریتانیا ۱۰%، چین ۴% و آمریکا ۳% است. فاکتورهای زیادی عامل این رقم پایین در آلمان هستند: تست زودهنگام همگانی و تعداد زیاد تخت‌های مراقبتی. همچنین رهبر کشور نیز نقش بسزایی دارد. یک جوک توئیتری میگوید: اگر خواستید دلیل تفاوت مرگ‌و‌میر در آمریکا و آلمان را بدانید فقط به یک نکته توجه کنید: رهبر آلمان آنگلا مارکل قبلا یک متخصص شیمی کوانتوم بود و رهبر آمریکا قبلا یک مجری تلویزیون!
▫️دانمارک به رهبری نخست وزیر مت فردریکسون و فنلاند به رهبری نخست‌وزیر سنا مارین همچنین برخوردی خارق‌العاده با ویروس داشته‌اند.
▫️زن بودن بالقوه نه از کسی رهبر بهتری می‌سازد و نه او را در مقابل ویروس کرونا مصون می‌کند؛ حتی اینگونه نیست که زن‌ها ذاتا موفق‌تر یا دلسوزتر از مردها هستند؛ چرا که همین می‌تواند به بحث تبعیض جنسیتی دامن بزند. نکته چیز دیگریست؛ در جهان یک زن باید دوبرابر مرد رقیبش توانایی داشته باشد تا بتواند رهبر شود. زن‌ها در جهان از استانداردهای سخت‌تری عبور کرده‌اند تا بتوانند رهبر یک کشور شوند و دو برابر مردان تلاش کرده‌اند تا در جامعه مطرح شوند و همین مسئله آنان را به رهبران بهتری تبدیل کرده است.
منبع: گاردین
ترجمه: محیا شمس