همکاری شهرداری و شورای‌شهر با دانشگاه‌ها در پروژه زباله‌سوز تبریز
همکاری شهرداری و شورای‌شهر با دانشگاه‌ها در پروژه زباله‌سوز تبریز

نود و دومین نشست شورای اسلامی کلانشهر تبریز صبح امروز یک شنبه باحضور اعضای شورا در تالار شهرداری تبریز در عمارت ساعت برگزار شد. گزارش معاون برنامه ریزی شهردار تبریز از روند تحقق بودجه سال جاری در دستور کار این نشست قرار داشت. مرتضی موحدنیا معاون برنامه ریزی شهردار تبریز در این جلسه گفت: در […]

نود و دومین نشست شورای اسلامی کلانشهر تبریز صبح امروز یک شنبه باحضور اعضای شورا در تالار شهرداری تبریز در عمارت ساعت برگزار شد.

گزارش معاون برنامه ریزی شهردار تبریز از روند تحقق بودجه سال جاری در دستور کار این نشست قرار داشت.

مرتضی موحدنیا معاون برنامه ریزی شهردار تبریز در این جلسه گفت: در بودجه سال جاری کاهش چشمگیر هزیه های جاری را  شاهد بوده ایم. بخش قابل توجهی از این کاهش، به دلیل عدم بازپرداخت تسهیلات بوده است. هزینه ماموریت ها، مصف سوخت، لوازم مصرفی، اجاره املاک و تجهیزات و … نیز کاهش جدی داشته اند.

وی ادامه داد: عدم ثبت اسناد هزینه بین راهی نیز علت اصلی پایین نشان دادن تحقق بودجه عمرانی بوده است که با ثبت این اسناد در روزهای آتی، این رقم رشد نشان خواهد داد.

سلیمانی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تبریز نیز گفت: رقم مابه التفاوت، حاصل از درآمدهای انتقالی غیر نقدی است.

کاهش درآمد شهرداری از محل تغییر کاربری

فرج محمدقلیزاده عضو شورای شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: نکته قابل توجه درباره گزارش بودجه، مقایسه میزان تحقق بودجه عمرانی با میزان پرداخت های ماهیانه شهرداری به نیروهای درون سازمانی است که قطعا نتیج قابل توجهی را در بر خواهد داشت.

وی گفت: نکته دیگر کسری ۴۰ درصدی در تحقق بودجه است که یک مشکل بزرگ به حساب می آید.

این عضو شورا ادامه داد: کاهش درآمد شهرداری از محل تغییر کاربری جای خوشحالی است در عین حال افزایش درآمد از محل جرایم کمیسیون های ماده صد  و همچنین فروش اموال شهرداری نگران کننده است.

وی گفت: هزینه های جاری و هزینه های عمرانی به هیچ عنوان تناسبی با هم ندارند. این مشکلی است که در سازمان شهرداری وجود دارد و اگر دقت لازم را نداشته باشیم، در آینده نزدیک شهرداری زمین گیر خواهد شد.

عبدالله تقی پور دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: تلاش نیروهای خدوم شهرداری به رغم شریط اقتصادی نامساعد حاکم بر کشور، جای قدردانی دارد.

وی گفت: این کارآمدی حاصل تلاش های صادقانه و پاکدستی حاکم بر نیروهای شهرداری است.

تنها ۱۵ درصد از درآمدهای شهرداری را درآمدهای پایدار تشکیل می دهند

شهرام دبیری عضو شورای شهر تبریز نیز گفت: در آمدهای ناشی از سرمایه گذاری در گزارش مربوط به تحقق بودجه مغفول باقی مانده است.

وی گفت: بر اساس آمار، تنها ۱۵ درصد از درآمدهای شهرداری را درآمدهای پایدار تشکیل می دهند.

وی افزود: نکات مطرح شده از سوی همکاران بسیار سنجیده است اما باید بدانیم که مشکل از شوراهای شهر نیست. مشکل از اینجاست که شهرداری ها که از سال های جنگ تحمیلی به استقلال مالی رسیدند، برای اداره خود به تراکم فروشی روی آوردند. اما این امکان دیگر از میان رفته است. لذا باید طرح جدیدی ریخت و قوانین لازم را ایجاد کرد.

دبیری گفت: اگر لایحه جدید مدیریت شهری به تصویب برسد، بخش بزرگی از مشکلات حل خواهد شد.

هزینه های عمرانی باید حداقل ۴۰ درصد از بودجه شهرداری را تشکیل دهد

محمدباقر بهشتی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز نیز گفت: به شهرداری تاکید شده است که گزارش ماهانه تحقق بودجه را به صورت تحلیلی در اختیار اعضای شورای شهر قرار دهد.

وی گفت: هزینه های عمرانی باید حداقل ۴۰ درصد از بودجه شهرداری را تشکیل دهد.

بهشتی ابراز داشت : سیاست شهرداری درباره ساختار شهرداری و تراکم نیروها در این سازمان ها مشخص نیست.

وی گفت: عوارض نوسازی  در شهرداری کلانشهرهای دنیا عموما بیش از ۳۰ درصد است در حالی که این رقم در شهرداری های کلانشهرهای کشور ما ۲ درصد است.

بهتشی اظهار کرد: در کشوری مانند ژاپن، شهرهای هم جمعیت تبریز تنها با ۱۲۰ نفر اداره می شود و این نشان می دهد که ساختاری اداری در شهرداری های ما اشکالات جدی دارد و باید برای آن برنامه ریزی کرد.

محمد اشرف نیا عضو شورای شهر تبریز نیز گفت: متاسفانه در شورای شهر عموما همه اعضا تنها مشکلات را مورد اشاره قرار می دهند و اشاره ای به راهکار ها نمی شود.

وی گفت: در آغاز فعالیت شورای پنجم، قرار داشتیم که به صورت ماهانه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار کنیم و مشکلات شهر  را به انان منعکس نماییم. برای این کار هنوز هم دیر نشده است و باید نسبت به آن اقدام کنیم.

اشرف نیا ادامه داد: شورای عالی استان ها باید در این میان نقش کلیدی خود را ایفا کند و متناسب با مشکلات برنامه ریزی کرده و برای تصویب به مجلس ارائه کند.

وی افزود: در بعضی موضوعات تصویب بسیار آسان است اما در مرحله اجرا بسیار سخت و دشوار است. چه اشکالی دارد که ماه ها برای برنامه ریزی و چکش کاری طرح ها زمان بگذاریم تا در مرحله اجرا با کمترین مشکلات روبرو شویم.

گفتنی است در این جلسه با رای مثبت اعضا این ردیف در دستور کار شورای شهر قرار گرفت و به تصویب رسید.