آذربایجان‌شرقی رتبه ۲۸ در شیوع اعتیاد
آذربایجان‌شرقی رتبه ۲۸ در شیوع اعتیاد

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان گفت: ۴۷۹ مواد روانگردان شناسایی شده است که به عقیده بنده به جای اینکه آمار معتادان ارائه شود باید اثرات حتی یک بار مصرف قرص‌ هایی مانند ریتالین و ترامادول کامل به مردم تشریح شود تا ببینند با یک بار مصرف چه بلایی سرشان می‌آید.

“بهروز مهدوی” امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: آذربایجاتن شرقی دارای ۶۰۰ سمن فعال است که ۹۵ سمن در حوزه مشارکت‌ های مردمی برای مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه مبلغ ۱۷۵ میلیون تومان برای اجرای طرح‌ ها در سمن‌ ها اختصاص یافته است، گفت: ۱۴۵ نفر در ماده ۱۶ تبریز فعالیت کرده و در مجموع ۷۰۰ نفر در سراسر استان در رابطه با مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کنند.
مشاور استاندار آذربایجان‌ شرقی خاطرنشان کرد: با اینکه تبریز به شهر بدون گدا معروف است و در حوزه‌ های مختلفی خیران و کمک‌ های مردمی وجود دارد ولی هنوز افکار عمومی به سمت کمک به خانواده معتادان سوق داده نشده است.
وی با تاکید بر اینکه آذربایجان‌شرقی از لحاظ میزان شیوع در رتبه ۲۸ قرار دارد و جزو استان‌ های سفید و پاک محسوب می‌شود، گفت: البته این رتبه بیانگر این نیست که خیالمان راحت باشد و کاری نکنیم بلکه باید دقت‌ نظر داشت چرا که رشد اعتیاد در بین جوانان مشاهده شده است.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان اضافه کرد: باید فعالیت‌ هایمان بر مبنای فرهنگی همانند صندوق حمایت از مستمندان باشد به طوریکه جای صندوق حمایت از خانواده‌ های معتادان خالی است.
وی اذعان کرد: ۷۰ هزار نفر خودمعرف تحت درمان سرپایی هستند و استان آذربایجان‌ شرقی با ۲۷۱ مرکز سرپایی ارائه خدمات سرپایی می‌ دهد به طوریکه میزان آلودگی استان از نظر شیوع‌ شناسی ۱/۲ درصد است.
مهدوی با اشاره به اینکه اعتیاد در جمعیت دانشجویی چهار درصد و در دانش‌ آموزی زیر یک درصد است، تصریح کرد: طبق میانگین کشوری اعتیاد در بین کارکران ۲۲ درصد است که متاسفانه آمار آذربایجان‌ شرقی سه درصد بالاتر از آمار کشوری و ۲۵ درصد است.
وی ادامه داد: ۲۵ درصد اعتیاد کارگران برای افرادی است که حداقل تجربه یکبار مصرف را داشتند و ما آماری از مصرف تفننی در دست نداریم.
مشاور استاندار آذربایجان‌ شرقی با تاکید بر اینکه اعتیاد هزینه زیادی برای فرد، خانواده و جامعه به همراه دارد، گفت: بازگشت به بدن، روح و روان سالم یک معتاد تمام عیار بسیار سخت است به طوریکه ۱۵ درصد از بهبودیافتگان به بهبودی کامل می‌ رسند.
وی افزود: در حال حاضر بهترین کار این است که اجازه ندهیم تا افراد سالم جامعه به اعتیاد دچار شوند و الزام آن آگاه‌ سازی مردم است چراکه تمامی مردم باید این را بدانند که شاید ورود به مصرف اعتیاد دست خودشان باشد ولی خروج از آن در دستشان نخواهد بود.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه تعدادی از مواد مخدر وابستگی ایجاد کرده ولی تعدادی مغز را مستقیم تخریب می‌کند، افزود: مصرف گل از خانواده ماری‌جوانا از جمله موادی هستند که فقط با یکبار مصرف فرد را دچار اعتیاد می‌کند.
وی اضافه کرد: متاسفانه جوانان از مواد کم خطر به سمت مواد پرخطر حرکت می‌کنند و مواد طبیعی جای خود را به مواد صنعتی پرخطر داده است.
مهدوی توضیح داد: ۴۷۹ مواد روانگردان شناسایی شده است که به عقیده بنده به جای اینکه آمار معتادان ارائه شود باید اثرات حتی یک بار مصرف قرص‌ هایی مانند ریتالین و ترامادول کامل به مردم تشریح شود تا ببینند با یک بار مصرف چه بلایی سرشان می‌آید.
وی با بیان اینکه سن اعتیاد پایین آمده است، گفت: در دستگیری پلیس مواد مخدر و ماده ۱۶، نوجوان ۱۵ ساله نیز وجود داشت به طوریکه متاسفانه ۷۵ درصد مصرف مواد مخدر توسط افراد زیر ۴۰ سال بوده است.
مشاور استاندار آذربایجان‌ شرقی اذعان کرد: ما آموزش‌ های خود را از دوران مهدکودک آغاز کردیم تا از همان ابتدا یک فرد با این مسائل آشنا شوند.
وی در رابطه با مرگ افراد معتاد در اثر مواد مخدر گفت: مرگ در اثر اعتیاد به علت ناخالصی در موادی از قبیل تریاک و سرب درون مواد است به طوریکه هر چیزی که از چرخه قاچاق وارد شود برای مردم یک خطر بزرگ محسوب می‌ شود.
مهدوی در رابطه با نظارت روی آرایشگران زنان از بابت فروش قرص‌ های لاغری، چاقی، سفیدی پوست و غیره گفت: نظارت روی این موضوع در چارچوب کاری ما نیست ولی در مجموع معتقدیم که نباید چنین اقلامی در آرایشگاه‌ های زنانه به فروش برسد و مردم نیز نباید دست به خرید چنین قرص‌ هایی از آرایشگاه‌ ها بکنند.