این آزادراه ۲۰ کیلومتر طول دارد که به صورت مشارکتی از سوی دولت و بخش خصوصی در ۶ خط رفت و برگشت اجرا شده و ۴۰ درصد اعتبار پروژه آورده سهم دولت است که با بهره برداری از آن زمان سفر به شهر ۱۰۰ هزار نفری سهند حدود ۱۰ دقیقه کاهش می یابد.
ارزش روز پروژه ۶ هزار میلیارد ریال بوده و ۵۰ دستگاه ابنیه فنی و ۸ دستگاه پل اصلی در آن اجرا شده است.
عرض کلی آزادراه ۳۶ متر و عرض کلی آسفالت حدود ۳۳ متر بوده، طول دیوارسازی آن یک هزار و ۲۷۰ متر و حجم تردد روزانه آن ۳۰ هزار وسیله نقلیه است.
وزیر راه و شهرسازی در سفر یک روزه به تبریز علاوه بر افتتاح این پروژه از شهر جدید سهند، پروژه قطعه پنجم آزادراه تبریز – ارومیه و ایستگاه راه آهن بستان آباد – تبریز بازید می کند و پارکینگ طبقاتی چهارراه شهید بهشتی و سایر پروژه های حوزه راه استان را از طریق ویدئو کنفرانس در محل استانداری افتتاح می کند.
به گزارش ایرنا، طرح ساخت آزادراه ۲۲ کیلومتری تبریز – سهند در سال های تَر مالی کشورمان به سال ۱۳۸۷ تصویب شد، اما در آن زمان و به رغم وجود منابع مالی مناسب ناشی از فروش نفت ۱۲۰ دلاری پیشرفت چندانی نداشت.
با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید و با در نظر گرفتن مطالبه به حق مردم در تسریع بهره برداری از این طرح مهم راه سازی، تحقق آن در محور فعالیت های مدیریت ارشد آذربایجان شرقی قرار گرفت، به گونه ای که ۵۳ درصد از تملک اراضی واقع در محدوده طرح در ۲.۵ سال گذشته محقق شد، ضمن اینکه هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی اجرای آن نیز به دلیل افزایش قیمت مصالح به ۲۶۰ میلیارد تومان تومان افزایش یافت.
حال طرح ۱۳ ساله ساخت آزادراه تبریز – سهند به عنوان عامل تسهیل و تسریع در جابجایی مسافر و بار بین تبریز و شهر جدید سهند در ۲۵ کیلومتری جنوب مرکز آذربایجان شرقی به نقطه پایان خود رسیده است.
با بهره برداری از این طرح فاصله کنونی شهر جدید سهند از تبریز بیش از ۵ کیلومتر کوتاه تر و زمان رسیدن از تبریز به این شهر جدید به یک سوم کاهش می یابد.
تلاش برای تکمیل و اتمام آزادراه تبریز – سهند از این رو حایز اهمیت مضاعف است که شهر ۱۳۰ هزار نفری سهند، سرریز جمعیت تبریز را در خود جای داده و پیش بینی می شود جمعیت آن در سال های آینده به بیش از ۲۰۰ هزار نفر افزایش یابد.
- منبع خبر : ایرنا